torsdag 15. desember 2011

Spor fra Renessansen

I denne reklamen blir det brukt et kjent bilde av renessansekunstneren Dali for å reklamere for te-produsenten ”Lipton”. De bruker Dalis konsept med smeltede klokker, og gjør det om til smeltede teposer. ”The persistence of memory” er kanskje det mest kjente bildet som Salvador Dali noen gang har laget, og budskapet i teksten har med tid og hukommelse å gjøre. Dali var en av renessansens store kunstnere, og han er godt kjent for sine surrealistiske malerier. Dali brukte Kubisme i kunsten sin, og var ellers en veldig eksentrisk person. 
Det er kjent at å bruke kunst i reklame har en positiv innvirkning på hvordan man oppfatter en reklame, og det kan også være med på å få folk til å tenke på produktet i sammenheng med kunst. Grunnen til at "Lipton" har tatt i bruk Dalis bilde i sin reklame kan være at bildet gir et tidløst preg, og at produsenten vil få frem sitt produkt som tidløst og originalt. 
Bildet er manipulert på den måten at de smeltede klokkene i Salvador Dalis opprinnelige bilde er byttet ut med en smeltet tepose. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar